Rettigheter, hjelp- og
støttemuligheter

Vi ønsker å gi deg en oversikt over de viktigste rettighetene og offentlige helsetjenestene som det er viktig å gjøre seg kjent med. Den første delen omhandler rettigheter for barn og deres familier, mens den andre delen tar for seg rettigheter for personer over 18 år. Vi forstår at det kan være utfordrende å navigere i hjelpeapparatet, og vi håper at denne informasjonen vil gjøre det lettere for deg å finne frem til den hjelpen og de tjenestene du har krav på.

Rettigheter for CF pasienter

Norsk senter for cystisk fibrose tilbyr en omfattende oversikt over de ulike rettighetene og støttetilbudene som er tilgjengelige for personer med cystisk fibrose og deres familier. Vi anbefaler å besøke deres hjemmeside for detaljerte og oppdaterte opplysninger. Dette vil gi deg verdifull informasjon om hvilke tjenester og støtteordninger du kan benytte deg av. For mer informasjon, besøk siden HER. 

Dine rettigheter ved oppsøking av offentlige kontorer

Rett til veiledning: Du har rett til å få veiledning fra de ansatte på det offentlige kontoret.

Rett til å ha med deg en annen person: Du kan ta med deg en annen person for støtte eller hjelp under besøket.

Taushetsplikt: Alle offentlige ansatte har taushetsplikt og må holde informasjon om deg konfidensiell.

Innsynsrett: Du har rett til å se dokumentene som gjelder din sak.

Skriftlig svar på søknader/krav: Hvis du fremmer en søknad eller et krav, har du rett til å få et skriftlig svar.

Rett til å klage på vedtak: Et skriftlig vedtak kan påklages dersom du er uenig i avgjørelsen.

Disse rettighetene sikrer at du får den informasjonen og støtten du trenger når du er i kontakt med offentlige kontorer.

Noen råd når du skal kontakte hjelpeapparatet
  • Ring og avtal tid på forhånd
  • Lag en huskeliste med spørsmålene dine
  • Ta med legeerklæringer og eventuelle andre papirer

Rettigheter og hjelpeordninger for de under 18 år

 

Barn på sykehus

Barn under 18 år har rett til å ha mor og/eller far hos seg under opphold i helseinstitusjonen. Les mer om foreldres og barns rettigheter under sykehusopphold i Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon, som skal utdeles ved innleggelse på barneavdeling. Foreldre har rett til innsyn i barnets journal med bilag.

Når barnet er under 12 år, skal opplysninger om barnets sykdom fortrinnsvis gis til foreldrene. Er barnet mellom 12 og 16 år, skal opplysningene gis både til foreldrene og barnet. For alle pasienter under 18 år gjelder det at helseinformasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret også skal gis til foreldrene.

Fysioterapi

Fysikalsk behandling er gratis for alle barn under 12 år. Den samme regelen gjelder for barn og ungdom opp til 18 år med bestemte diagnoser, herunder blant annet cystisk fibrose (CF).

Kontaktperson på hjelpemiddelsentralen

Familier som har barn med omfattende funksjonsnedsettelser kan få en fast kontaktperson fra hjelpemiddelsentralen i eget fylke.

Pleiepenger, omsorgspenger og opplæringspenger

For å ha rett til pleiepenger, omsorgspenger og opplæringspenger må du ha rett på sykepenger. Disse ytelsene er kompensasjon for tapt inntekt i forbindelse med barns sykdom. For mer informasjon, besøk www.nav.no.

Viktige hjelpeintanser i Norge 

 

Nav

NAV (Norsk Arbeids- og velferdsforvaltning) har som oppgave å tilby et bredt spekter av tjenester. Et NAV-kontor skal minimum tilby økonomisk sosialhjelp fra kommunen, samt hele det statlige tjenestespekteret fra det som tidligere var trygdeetaten og Aetat. I enkelte kommuner vil NAV-kontoret også administrere flere hjelpeordninger. Hjelpemiddelsentralene er en del av NAV og tilbyr støtte og hjelp til personer med funksjonsnedsettelser. For mer informasjon, besøk www.nav.no.

Helfo

Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) har ansvaret for å refundere utgifter til alle helsetjenester. Dette omfatter blant annet legebesøk, sykehusopphold, medisiner og andre helsekostnader som er dekket av folketrygden. HELFO administrerer også refusjon av utgifter til tannbehandling og annen spesialistbehandling.

For å søke om refusjon eller få informasjon om hvilke tjenester som dekkes, kan du besøke www.helfo.no. Der finner du også informasjon om hvordan du kan kontakte HELFO direkte dersom du har spørsmål eller trenger assistanse relatert til helsetjenester og refusjoner.

Pasientreiser

Pasientreisekontorene har ansvaret for planlegging og bestilling av reiser med rekvisisjon, samt saksbehandling og refusjon av pasientreiser uten rekvisisjon. Sammen med Pasientreiser ANS sikrer de at pasienter får dekket nødvendige reisekostnader i forbindelse med behandling.

For mer informasjon om hvordan du kan planlegge reiser, søke om refusjon eller få annen assistanse knyttet til pasientreiser, besøk www.pasientreiser.no. Der finner du detaljer om tjenestene de tilbyr, samt kontaktinformasjon dersom du har spørsmål eller behov for hjelp.

Støtt oss

Vi er veldig glade for alle små
og store gaver til vårt arbeid.

Støtt oss

Vi er veldig glade for alle små
og store gaver til vårt arbeid.

nb_NONorwegian