Starte på høyere utdanning som kronisk syk

Oppstart i barnehage og skole med CF

Når skolen, barnehagen eller SFO åpner dørene igjen etter ferien, er det en tid fylt med nye muligheter og forventninger. For barn med cystisk fibrose, kan denne overgangen innebære noen ekstra tilpasninger for å sikre en god hverdag. Her deler vi råd fra barn med cf med innspill fra lærere, foreldre og fagpersoner. 

Åpenhet om CF kan være en nøkkel til en enklere skolehverdag. Barn med CF har ulike preferanser når det gjelder å dele informasjon om sykdommen. Noen synes det er greit å forklare hva CF innebærer når andre spør, mens andre ønsker å holde det mer privat. Å ha en tidlig samtale med lærere, ansatte og klassekamerater kan bidra til å skape forståelse og trygghet, og gir alle muligheten til å tilpasse seg på en måte som føles naturlig og komfortabel.

For mange barn med CF er det viktig å være mest mulig som sine jevnaldrende og unngå å skille seg ut. Dette kan oppnås ved å sørge for at de får passende støtte, som assistenter og fysioterapeuter, uten at det blir for merkbart. Fleksibilitet for pauser ved behov kan også være til hjelp, slik at barnet kan håndtere nødvendige behandlinger som slimfjerning eller hvilestunder uten å måtte forklare seg hver gang.

Smittevern er en viktig del av hverdagen for barn med CF, og med økt fokus på hygiene de siste årene, har mange skoler innført tiltak som gagner alle elever. Når slike tiltak er en del av den generelle skolehverdagen, bidrar det til at barnet med CF ikke føler seg spesielt utpekt. En universell tilnærming til hygiene skaper en tryggere og mer inkluderende skolemiljø.

Håndtering av medisiner kan være en delikat sak. Noen barn med CF foretrekker å ta medisinene sine åpent, mens andre ønsker en mer diskret løsning. Å ha en liten boks for medisiner i matpakken eller på annen måte gjøre medisiner lettere tilgjengelig kan være til hjelp. Det er også en fordel å planlegge medisineringen slik at det skjer før eller etter skoletid, for å minimere fravær og opprettholde en normal skolehverdag.

Fysisk aktivitet og fysioterapi kan være en integrert del av skoledagen for barn med CF. Flere skoler tilrettelegger ekstra gymtimer eller bruker skolens gymsal til fysioterapi, noe som både er positivt for barnet med CF og for hele klassen. Dette gir muligheter for å kombinere nødvendig behandling med skoleaktiviteter på en naturlig måte, og bidrar til et mer inkluderende læringsmiljø.

Jan Olav Reffhaug, som har CF og er ungdomsskolelærer, gir verdifulle råd til elever som begynner på ungdomsskole eller videregående. Han understreker viktigheten av å være åpen om sykdommen med lærere og noen klassekamerater for å sikre korrekt informasjon og tilpasning. Han anbefaler også å planlegge medisineringen utenom skoletiden når mulig og å ha nødvendige medisiner lett tilgjengelig. Videre påpeker han at sensitive temaer som toalettbesøk bør diskuteres med lærerne på forhånd for å finne løsninger som gjør at eleven føler seg trygg og komfortabel.

Med riktig tilrettelegging kan både barn og ungdommer med CF og deres omgivelser oppleve en trygg og positiv skoleopplevelse. Vi ønsker alle barn, foreldre og lærere en vellykket start på det nye skoleåret!

 

nb_NONorwegian