Rettigheter, Arbeid
04.09.2011
Sharon Gibsztein
I regelverket for sykepenger pålegges blant annet arbeidsgiver et større oppfølgingsansvar overfor den sykemeldte arbeidstageren. Gradert/delvis sykemelding bli brukt i større grad. Dette er regelveket som gjelder fra 1. juli 2011.
Publisert første gang 2011, oppdatert 2013
Det er frambu.no som orienterer om det nye regleverket. I orienteringen kan man blant annet se at både NAV, arbeidstager, arbeidsgiver og sykemelder må samarbeide aktivt for å få den sykemeldte tilbake til jobb.
Tiltak og virkemidler
Ett av virkemidlene er såkalte dialogmøter, og det første må holdes innen de første 7 ukene av sykemeldingen. Arbeidsgiver er også pålagt å lage en oppfølgingsplan som sendes NAV i løpet av de første fire ukene. Det er flere ulike tiltak som skal iverksettes på ulike stadier i sykemeldingsperioden. Hvis tiltakene som er skissert i regelverket ikke følges opp, kan arbeidsgiver eller arbeidstaker bli bøtelagt eller arbeidstakerens trygdeytelser reduseres. Målet med den tidlige oppfølgingen, er å få den sykemeldte arbeidstageren tilbake i arbeid så raskt som mulig.
Unntak
Unntakene for disse påleggene er hvis det er høyst sannsynlig at arbeidstaker vil komme tilbake i arbeid uten tilrettelegging, eller når det er sikkert at arbeidstaker ikke vil komme tilbake i arbeid.
Dine erfaringer
Har du erfaringer eller synspunkter i forhold til dette nye regelverket? Send en epost til NFCF og fortell hvordan dette fungerer for deg.
Mer informasjon: